zondag 14 februari 2016

Mijn eerste schoolweek (8/02 - 12/02)

Dag vriendjes!

Na mijn weekje vakantie kon voor ons de school weer beginnen.
Samen met Oumi en Mariam (de senegalese namen van Gwenael en Griet) ben ik naar onze school geweest en daar heb ik kennisgemaakt met de directeur en alle leerkrachten.
De school heeft 12 leerkrachten en 675 leerlingen.
Gwenael en Griet gaan lesgeven in de klas "CI" (cours d'initiation), dit is zoals bij ons het eerste leerjaar.
Ze hebben een hele lieve juf zoals juf Veerle.

In het begin was ik wel erg geschrokken, want school is hier helemaal anders dan bij ons in België.

Hier even al enkele verschillen op een rijtje:
- Als de bel gaat, dan moeten de leerlingen niet in een rij gaan staan maar dan mogen ze gewoon naar hun klas lopen.
- De leerlingen zitten met 60 à 70 leerlingen in 1 klas.
- De speelplaats is heel anders dan in De Klimop, het is gewoon een hele grote zandbak.
- De leerlingen eten hun ontbijt op tijdens de eerste speeltijd, dit is een groot stuk stokbrood met choco.
- De leerlingen moeten geen fruit naar school meenemen, tijdens de speeltijd mogen ze snoepen.
- De schooluren zijn ook heel anders: 's morgens is er les van 8u tot 13u en in de namiddag van 15u tot 17u.
- De leerlingen schrijven altijd op een klein krijtbordje (een leitje) met een krijtje.
- De leerlingen hebben niet zoveel schoolmateriaal: ze leren tellen met stopsels van flessen en kleine stokjes.
- De leerlingen hebben geen eigen werkboeken: de juf schrijft alles op bord en de kinderen moeten dit overschrijven.
- Als de leerlingen iets willen zeggen dan steken ze hun hand in de lucht maar dan roepen ze ook allemaal tegelijk "Madame, madame, madame,...". Toen ik dit voor de eerste keer hoorde was ik heel erg geschrokken omdat dit heel luid was met 70 leerlingen tegelijk.
- De leerlingen moeten lang kunnen stil zitten. Hier had ik het zelf ook heel moeilijk mee!

Zo dit was het tot nu toe, dit zal al veel zijn om mee te beginnen.
Hopelijk heb ik zo al een beetje kunnen antwoorden op jullie vragen.
Als jullie nog vragen hebben, stuur ze dan maar door en dan probeer ik jullie snel een antwoord te geven!

Nu ga ik weer op tijd in mijn bedje kruipen, want morgen moet ik weer vroeg opstaan om naar school te gaan.

Tot de volgende en flink opletten bij juf Veerle hé!

Oehoehoeh,
Aboe

Aboe op het bureau van de directeur:


De klas van Aboe, waar Gwenael en Griet gaan aan lesgeven:


Rekenoefeningen:


De juf:


De speelplaats:



Aboe in de klas:


Stopsels en stokjes om mee te rekenen en het krijtbordje waar de leerlingen op schrijven:


Een leerling met zijn krijtbordje:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten